Belangrijke factoren in succes crowdfunding

Wat zorgt er nu voor dat die ene crowdfunding-campagne slaagt en die andere juist vrijwel niks ophaalt? Er is onderzoek gedaan naar de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle crowdfunding-campagne. En wat blijkt? Social media en het juiste team kunnen cruciaal zijn om je financieringsdoel te bereiken!

Het onderzoek werd uitgevoerd door crowdfunding-platform FundedByMe, dat klanten heeft in 74 verschillende landen en fysiek aanwezig is in enkele Europese landen en Singapore. Het bedrijf analyseerde de crowdfunding-campagnes die in Scandinavië waren opgezet via haar platform sinds eind 2012. Het onderzocht hiervoor verschillende factors zoals het gebruik van diverse sociale netwerken, de achtergrond van het team dat achter een bedrijf zit en de documenten die via FundedByMe werden geüpload.

Linken naar social media

Eén van de belangrijkste conclusies het onderzoek is dat wanneer een bedrijf op de pitchpagina van zo’n crowdfundingplatform linkt naar een Facebook- of LinkedIn-pagina, de kans op succes met meer dan 30% wordt vergroot. Om precies te zijn 31,37% in het geval van een Facebook-verwijzing en 32,58% als er naar de LinkedIn-pagina van het desbetreffende bedrijf wordt gelinkt. Daarop voortbordurend: tien likes op de bedrijfspagina van elk van deze sociale netwerken draagt nog eens 6% bij aan de kans op succes (6% voor LinkedIn en 5,6% voor Facebook).

Type documenten belangrijk

Een andere belangrijke factor is het type documenten dat het publiek weet te bereiken. Betrouwbare marktstatistieken stuwen de kans op succes met 27%, terwijl een eerlijke financiële prognose dit doet met zelfs 37,3%.

Master-diploma niet relevant

Volgens FundedByMe schenken ondernemers ook aandacht aan het team. Als een lid van het team een achtergrond heeft in het management of consultancy, dan helpt dit het bedrijf met 26%. Relevante opleidingen beïnvloeden het succes van een bedrijf met 25%. “Verrassend is dat een master-diploma of eerdere ondernemerservaring door investeerders niet als iets relevants worden beschouwd.”

Al met al, zo zegt het crowdfundingplatform, wil het nog niet betekenen dat wanneer je aan één van de bovengenoemde voorwaarden voldoet, je het benodigde geld zo binnenkrijgt. “Wij analyseerden afhankelijke variabelen en controleerden hiervan het al dan niet succesvol resultaat. En een succesvolle uitkomst werd in dezen gedefinieerd als het bereiken van 80% van het initiële financieringsdoel”, zo zeggen Alina Lundqvist en Michal Gromek van FundedByMe, tevens de auteurs van het onderzoek.

Het rapport was zoals gezegd gebaseerd op een analyse van crowdfunding-campagnes in het noorden van Europa. Het gemiddelde bedrag dat per campagne wordt opgehaald is 122,706 euro, terwijl de gemiddelde investering 5,935 euro bedraagt. En statistisch gezien zijn er per campagne 46 investeerders betrokken.

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten