Crowdfunding voor bedrijven doorbreekt €100m-grens

Crowdfunding heeft inmiddels voor meer dan 100 miljoen euro aan bedrijfsfinanciering opgeleverd. Bedrijven in ons land zien in deze financieringsmethode vooral een kans om start- en werkkapitaal bij elkaar te krijgen en hebben realistische verwachtingen wat betreft het gemiddelde kapitaal dat via crowdfunding is te verkrijgen.

Dat blijkt uit onderzoeken van adviesbureau Douw&Koren en de Kamer van Koophandel. Volgens het adviesbureau hebben vorig jaar meer dan zeshonderd bedrijven succesvol gebruikgemaakt van crowdfunding. Gezamenlijk haalden deze 602 ondernemingen minstens 51 miljoen euro op. Ter vergelijking: in 2011 werd er nog geen miljoen euro door bedrijven gecrowdfund.

Gemiddeld 90.000 opgehaald met crowdfunding-campagne
Uit het onderzoek blijkt dat een onderneming per crowdfunding-campagne gemiddeld zo’n 90.000 euro ophaalt. Een bedrag dat de afgelopen jaren steeds verder is gegroeid. Volgens Gijsbert Koren van het adviesbureau ligt de ‘sweet spot’ voor crowdfunding momenteel tussen de 20.000 en 250.000 euro, met enkele uitschieters naar 1 miljoen euro. “En gemiddeld investeren zo’n honderd personen per financieringsaanvraag.”

Aan 3500 ondernemers die de mogelijkheden van crowdfunding willen verkennen, werd gevraagd naar de verwachtingen die ze hebben. Het lijkt erop dat ondernemers hun kansen wat dat betreft goed inschatten. Ze weten niet alleen welk bedrag haalbaar is, maar ook welke voordelen crowdfunding met zich meebrengt. Zo verwachten ondernemers gemiddeld 87.000 euro op te kunnen halen. Bijkomende voordelen zijn volgens hen: klantenbinding (42,5%), het vinden van nieuwe klanten (49%), testen of er behoefte is aan het aanbod (35%) en het sneller kunnen verkrijgen van vervolgfinanciering na een crowdfunding campagne (36%).

Volgens Martijn Lentz van de Kamer van Koophandel valt er nog wel wat te winnen op het gebied van inschatten hoeveel tijd een crowdfunding-campagne kost en bij wie de ondernemer het benodigde geld kan vinden. “Zo geeft bijna de helft van de crowdfunding overwegende ondernemers aan uit het eigen netwerk minder dan tien investeerders te verwachten.”

Crowdfunding is een groeimarkt geworden
Volgens Douw&Koren is crowdfunding veranderd van een pionier- in een groeimarkt. Campagnes zijn steeds vaker gericht op simpelweg het verbeteren van werkkapitaal, of een alternatief voor reguliere bedrijfsfinancieringen. Ook het vertrouwen in de financieringsvorm groeit: “dat merken we niet alleen aan de bedragen die worden opgehaald, maar ook aan een grotere bekendheid ten aanzien van crowdfunding onder MKB’ers.”

Crowdfunding-platforms hebben zich verenigd in branchevereniging Nederland Crowdfunding, de Autoriteit Financiële Markten heeft deze markt ook op het netvlies en binnenkort vindt het grootste crowdfunding-congres van Europa plaats.

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten