Overtuig met een elevator pitch

Een goede elevator pitch legt uit en overtuigt. Met een goede elevator pitch weet je mensen net zo enthousiast te maken als je zelf bent. En een goede elevator pitch levert je investeerders, partners of klanten op. Maar hoe doe je dat nou?

Wat is een Elevator Pitch?

Om een idee werkelijkheid te laten worden heb je soms anderen nodig. Mensen die je kunnen helpen je idee uit te werken en over de middelen, kennis of macht beschikken die je hierbij nodig hebt, zoals investeerders of partners. Om hen aan boord te krijgen zul je je idee op een korte, inspirerende en duidelijke manier een hen moeten kunnen uitleggen. Dit kun je doen middels een elevator pitch: een verkooppraatje dat zo lang duurt als een lift je van de begane grond naar de bovenste verdieping kan brengen, zo’n 30 seconden tot een minuut dus.

Wat vertel je in een Elevator Pitch

Het belangrijkste is een goed beeld te geven van je idee of onderneming. Je toehoorders moeten na de pitch het gevoel hebben jou, je bedrijf en je idee goed te kennen. Introduceer jezelf daarom altijd aan het begin van een Elevator Pitch, en vertel in heldere taal wat je doet. Ga daarna over op de uitleg van je idee en geef de reden waarom jij denkt dat jouw idee echt iets toevoegt en succesvol zal zijn. Vertel wie je (potentiële) klanten zijn en waarom juist zij je product of dienst zullen kopen. Behandel ook de Unique Selling Points van je idee of bedrijf en geef aan welke zwakke punten je zelf nog ziet.

Dit lijkt tegenstrijdig maar het is beter kritiek voor te zijn en te laten merken dat je nadenkt over mogelijke problemen dan met je mond vol tanden te staan wanneer iemand je erop wijst. Benoem je concurrenten, ook wanneer je idee totaal nieuw is zullen er andere bedrijven zijn die op dezelfde markt opereren en eventueel concurrentie kunnen vormen. Vertel in je pitch ook waar je naar op zoek bent, is dit vooral geld of zoek je expertise?

Aan wie richt je je Elevator Pitch?

Houd rekening met het publiek voor wie je pitcht. Een investeerder wil andere dingen van je weten dan een partner, en de creatieve industrie vereist een andere houding dan de financiële wereld. Onthoud dat investeerders willen weten hoe jouw onderneming hen geld gaat opleveren, ze willen vooral resultaat van hun investering zien. Partners zullen meer geïnteresseerd zijn in waarom je denkt dat het idee gaat werken en hoe je het precies aan denkt te pakken. Een klant wil vooral een oplossing op zijn probleem zien. Vertel hem dan ook waarom jouw product of dienst voor hem die oplossing gaat zijn.

Wat maakt een Elevator Pitch succesvol

Enthousiasme en passie maken een pitch. Toon je passie voor het product en straal positieve energie uit. Uiteraard moet je je kennis en cijfertjes goed voor elkaar hebben, maar het enthousiasme dat je uitstraalt zal uiteindelijk de doorslag geven. Een presentatie kan nog zo goed in elkaar zitten, wanneer de spreker overkomt alsof hij niet overtuigd is van zijn eigen woorden zal niemand overtuigd zijn.

Wees realistisch

Een goede elevator pitch is natuurlijk mede afhankelijk van een goed idee. Pitch je idee dan ook niet zomaar, maar denk goed na over je plannen en hoe realistisch deze zijn. Iedereen zal enthousiast worden als jij met een oplossing voor de Co2 uitstoot van auto’s komt, maar dan zul je wel een goed, betaalbaar en realiseerbaar plan moeten hebben. Denk je idee dus tot in de puntjes uit en erken zwakke punten en problemen die kunnen optreden bij het realiseren ervan. Zorg dat je plannen waterdicht zijn en wees je publiek een stapje voor door problemen zelf in te zien en te benoemen in de elevator pitch. Wees ook realistisch over het succes van je product, natuurlijk mag je de toekomst positief tegemoet zien maar wanneer je al te hoge verwachte winstbedragen noemt in je pitch neemt geen investeerder je serieus.

Houd het kort!

De kracht van een elevator pitch is dat hij kort is. Je zult niemand ermee vervelen en bent gedwongen te praten over wat er nu echt toe doet. En dit is lang niet altijd gemakkelijk, want hoe weet je nu wat er echt toe doet, en zijn er niet nog veel meer zaken belangrijk? Probeer om het kort te houden je idee eens in één zin te omschrijven. Zorg dat deze zin duidelijk maakt waar het nu echt om gaat en welk probleem je product of dienst oplost. Werk deze ene zin daarna uit tot een langere pitch. Voeg alleen zaken toe die echt belangrijk zijn en je publiek zullen interesseren. De kernzin zal je later in veel andere situaties nog van pas komen, wanneer je kort maar krachtig aan iemand uit wilt leggen waar je nu precies mee bezig bent. Een goede kernzin kan je zelfs spontaan investeerders, partners of klanten opleveren vanuit allerlei onverwachte situaties.

Oefen je Elevator Pitch!

Neem de pitch nadat je hem helemaal hebt voorbereid door met vrienden en bekenden. Vraag hen kritisch te zijn en met je mee te denken over hoe het beter kan. Presenteer je pitch vooral aan mensen die nog niets van je idee weten, zij kunnen immers het beste beoordelen of je je idee duidelijk uitlegt en hun mening is nog niet beïnvloed door anderen of je eerdere verhalen.

Pitch!

En dan komt het moment dat je het echt moet doen. Zorg dat je goed voorbereid en verzorgd voor de dag komt, probeer je zenuwen onder controle te houden en geloof zelf echt in je idee! Zie je publiek niet als enge juryleden maar benader ze als gelijke gesprekspartners die het beste met jou en je bedrijf voor hebben en graag je idee met je doornemen.